Raakaa ja kypsää

Värikästä kasvisruokaa ja hyvää oloa

Lämmittävä linssi-kvinoa

: lokakuu 22, 2017

Syksy on tehnyt nopeasti tuloaan ja alkaa kääntyä huomaamatta jo talveksikin. Viluisena ihmisenä haen lämpöä fleecien ja lämpösukkien lisäksi myös lämmittävästä ruuasta ja juomasta. Inkivääriä menee melkein päivittäin jossain muodossa ja lämmin ruoka houkuttelee aiempaa enemmän. Tykkään edelleen kovasti raakaruuasta, mutta kokonaan raakoja aterioita on tullut nautittua nyt vähän harvemmin ja olen tiedostaenkin lisännyt lautaselle papuja, linssejä, kypsennettyjä vihanneksia sekä riisiä ja viljoja. Pelkästään tulisuudesta ruuan makuna en niinkään pidä, mutta lempeän mausteisesta kyllä. Niin paljon kuin tykkäänkin raa’asta ”vihreästä”, niin olen ihastunut myös paistettuun lehtipinaattiin (oih, se maistuu niin Portugalille!)  ja miksei lehtikaaliinkin, kuten myös ruusu- ja (varsi-)parsakaali ovat ihania uunissa paahdettuina. Toki silti pyrin syömään myös niitä raakoja vihanneksia ja edelleen pidän kovasti myös niistä 💚 

Ihanan lisukkeen/täytteen tai melkeinpä vaikka pikaisen aterian saa kvinoasta ja linsseistä sopivin maustein. Itse käytin tätä munakoison täytteenä ja loput söin aterian osana. Tästä määrästä tulee näihin tarkoituksiin mielestäni riittävästi kahdelle henkilölle, isompaan nälkään tai sellaisenaan voi toki olla vain yhden hengen annos 🙂 

Huomatkaa, että suomalainen kvinoa on aika puuroutuvaa, kun taas ulkomainen kvinoa irtonaisempaa. Jälkimmäinen sopii mielestäni tähän paremmin, kun taas suomalainen toimii paremmin puurossa tai vaikka kasvispihveissä. 

Tässä on käytetty inkivääriä ja kurkumaa jauheena (Foodin), mutta käytän itse etenkin inkivääriä paljon myös tuoreena. 

Linssejä ja kvinoaa


  • 1 dl kvinoaa (käytin punaista kvinoaa, valkoinenkin toki käy)
  • 1 dl (punaisia) linssejä 
  • 4 dl vettä
  • 1/2 tl kurkumaa*
  • 1/2 tl inkivääriä*
  • mustapippuria, suolaa maun mukaan 
  • (juustokuminaa)
  • (hyppysellinen cayennepippuria)
  • tuoretta korianteria
  • nokare kookosmannaa
  1. Huuhdo kvinoa hyvin. 
  2. Kiehauta vesi kattilassa ja lisää sitten kvinoa ja linssit. Keittoaika on 15-20 minuuttia. 
  3. Mausteet voi lisätä mukaan jo vaikka keittämisen alkupuolella, tuoreen korianterin ja kookosmannaa lisäsin kuitenkin vasta lähes valmiiseen kvinoaan. 
  4. Tarkista maku, lisää mausteita tarpeen mukaan. Myös kookosmannaa voi laittaa reilummin, jos haluaa kermaisemman maun ja rakenteen. 
  5. Tarjoile kasvisten täytteenä tai aterian osana ja nauti! 

*Tuotteet saatu / Yhteistyössä Foodin 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: